Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Virksomhedernes muligheder for at indsamle data relateret til forbrugernes købsadfærd bliver sværere og sværere.
I de tidlige dage, hvor internettet var ungt, var det relativt nemt.
Men siden da har vi set mere regulering på området, ikke mindst gennem GDPR som trådte i kraft for fem år siden.
Ikke længe efter kom meldingen om, at man som forbruger skal kunne godkende eller fravælge brugen af cookies.
I dag ser vi en lignende diskussion vedrørende tredjepartscookies. Disse bruges ofte til målrettet annoncering og sporing.
Det er netop på grund af tredjepartscookies, at du ser annoncer online med det tøj eller den elektronik, du tjekkede ud i sidste uge.
De kan også bruges til at forbedre den faktiske brugeroplevelse på en hjemmeside ved at gøre den mere personlig for dig som enkeltperson.
Personalisering er stadig vigtigere
Selve baggrunden for at ville udfase tredjepartscookies er relateret til privatlivsproblemer og sporing af internetbrugere.
Flere store browservirksomheder har meddelt, at de allerede har eller har planer om at begynde at udfase tredjepartscookies.
Senest næste år vil Google Chrome have udfaset det. Firefox og Safari er allerede begyndt at blokere mange.
Vi lever i en tid, hvor personalisering er stadig vigtigere. Hvor man som virksomhedsejer skal møde forbrugerne på en række forskellige platforme og gøre det på en måde, der får dem til at komme tilbage.
Netop derfor er det vigtigt, at man som e-handler er opmærksom på, at udfase tredjepartscookies.
Denne udfasning, som allerede er begyndt, vil få stor betydning for den digitale reklamebranche.
Web 3.0 er fokuseret på at gøre personlige oplysninger private igen. Det bygger på en voksende bevægelse for at give brugerne kontrol over ejerskabet af deres data.
Enkeltpersoner vil få mulighed for at bestemme, hvordan de vil indsamle og opbevare deres data og endda sælge dem, hvis de vil, i stedet for, at virksomheder indsamler dem gratis.
For e-handlerne betyder det blandt andet, at man skal indsamle flere førstepartsdata for at kunne konkurrere på markedet og for at kunne tilbyde en fortsat skræddersyet løsning til kunderne.
En anden måde at indsamle oplysninger fra kunder på kan være at kræve, at de registrerer sig ved køb af produkter.
Men her skal man træde varsomt. Ifølge det seneste E-barometer fra Postnord kan et flertal af forbrugerne (71 procent) ikke lide at skulle registrere sig, når de handler på nettet.
Førstehåndsdata er vigtigt. Men mindst lige så vigtigt er det at skabe et ægte bånd mellem kunde og virksomhed.
Ikke mindst for løbende at kunne tanke data op i CRM-systemet via genkøb eller kontakt med kundeservice.
Et stort problem i dag er også, at mange virksomheder fokuserer al deres energi på at indsamle så meget data som muligt uden at koble og analysere dataene for at have en større effekt på kundetilfredsheden gennem hele købsprocessen.
Målet er ikke at være den virksomhed med flest ingredienser i skabet.
Målet er at have de rigtige ingredienser, som du rent faktisk skal bruge til at bage kagen.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.